Kennisbank

Hoe schrijf ik een goede profieltekst?

Het is zover: je kunt aan de bak met jouw profieltekst voor de Virtuele Aanpakker Visvijver.

Je hebt wat mij betreft compleet de vrije hand. Je bent hier alleen natuurlijk om een nieuwe klant binnen te harken, en ik wil je meegeven dat je opvalt als je werk maakt van jouw profiel.Om te zorgen dat je een smashing profieltekst hebt, krijg je van mij dit template met tips and tricks.


Onthou vooral: je bent hier niet om een Neerlandicus te worden. Schrijf zoals je echt bent, alleen dan haken de juiste mensen bij je aan. Plezier hebben in wat je doet is het toverwoord.

Schrijftips:

  • Schrijf niet ‘ik zou kunnen’ maar ‘ik doe dit’. Lekker actief schrijven zorgt voor een vertrouwd gevoel bij je potentiële klant. Jij weet namelijk precies wat je doet.
  • Maak werk van je profieltekst. Raffel het niet af, maar neem er even de tijd voor. Het kan een geldmachine zijn. Zo is er iemand na 1 dag uitgehengeld op basis van haar leuke profieltekst. Ik bedoel maar.
  • Doe alsof je schrijft aan je beste vriendin/partner/familielid/iemand waar je je heel goed bij voelt. Spreek het in, en schrijf dit letterlijk op. Zo kunnen mensen alvast lezen hoe jij praat. Klaar is je tekst 😀
  • Waar word jij echt blij van in je bedrijf? Welke taken wil je dolgraag doen? Benoem ze vooral, maar zorg niet voor een Chinese menukaart. Teveel keus maakt het lastig. Zeg dan bijvoorbeeld iets als: ‘Heb je iets waar je mee zit? Leg het me vooral voor, want misschien kan ik dat ook voor je doen’.
  • Je zoekt klanten die bij jou passen. Hoe kan je dat beter doen dan door een anekdote te delen, een grapje, een quote of iets wat zó bij jou past? Deel vooral!
  • Wees eerlijk. Niets zo schadelijk als liegen in een werkrelatie. Want ga maar na: als je iets online besteld en je ontvangt iets totaal anders, dan ben jij ook niet blij. Hetzelfde geldt voor je klant. Het is echt oké om te weten wat je niet wil of niet goed kunt. Sterker nog: het is een dikke pré als je weet wat je NIET wil.
  • Wees duidelijk en concreet. Veel VA’s schrijven bijvoorbeeld dat ze ‘ontzorgen en houden van regelen’. Kunnen we niks mee. WAAR hou je concreet van? WAT fix je precies? Wat krijgt iemand als hij of zij met jou samenwerkt? Is dat tijd om te gaan punniken, met hun kind naar het pretpark gaan, iedere dag toch echt tijd om op tijd aan het schoolplein te staan? Maak er iets leuks van op jouw manier, dan val je op.
  • Het draait niet om jou. Ja, klinkt heel gek, maar dit is wel zo. Het maakt je klant niet wat jij allemaal leuk vindt, maar wat jij voor ze kunt betekenen. Zo schrijf je dus niet: ik hou van social media, maar maak je er iets van als: wanneer social media voor jou een blok aan je been is, dan heb je mazzel. Kun je aan mij overdragen, want ik vind dit het allerleukste dat er is. Zie je het verschil?
  • Blijf alsjeblieft weg van nietszeggende begrippen als ik hou van ontzorgen of ik hou van regelen. Kunnen we absoluut niets mee. WAT ontzorg je graag? WAT regel je graag? Benoem het. Je kunt namelijk geen VA vinden die niet erop heeft staan ik hou van ontzorgen. Val je dus absoluut niet mee op.

 Wat vragen waarmee jij de schrijver in jou eens aanslingert

🪩Wat vind je het LEUKST om te doen (dat is dus niet per se waar je het best in bent ;))? ‘Organiseren en structureren’ zegt bijvoorbeeld precies niets. Wát vind wil je organiseren of structureren? Wees zo concreet mogelijk.

🪩 Wie ben je als persoon?

🪩 Waar word je blij van? Wat voor soort mensen mogen altijd bij je aankloppen? Wat maakt je zielsgelukkig?

🪩Wat voor humor heb je?


Ik heb het Never Nooit Geen Inspiratie Meer gemaakt. Je vindt hier 50 vragen die je kunt gebruiken om jezelf aan te slingeren. Je kunt het absoluut ook gebruiken voor social media.

Voorbeelden waar jij inspiratie uit kunt halen

Ik heb hier wat voorbeelden van geanonimiseerde profielteksten van VA’s die eruit gehengeld zijn.

EN GA NU NIET KOPIEREN EN PLAKKEN HE.

Wees origineel. Je valt door de mand als je gaat pikken.  Het zijn verschillende soorten Virtuele Aanpakkers met verschillende karakters. Je kunt het er zo doorheen zien schijnen, dus niet doen he.

Laat je inspireren:


VA 1:
Nou, wat supertof dat je mijn profiel checkt! Nu wil je vast weten wie die NAAM nu is. Komt ie dan hè (als je nu ook het liedje in je hoofd hebt, dan matchen we al op dat gebied hahaha!)


Ik ben dus NAAM! Wonend in het gezellige PLAATSNAAM met mijn vriend en onze 3 kids. Dat is al een tijdsbesteding an sich natuurlijk, maar ik maak zeker tijd vrij voor mijn hobbies langebaanschaatsen, koken en lezen. De winter is echt mijn favoriete seizoen (duh, je bent schaatser of niet hahaha) en ik ben helemaal weg van skiën. Dat ik zwem in deze visvijver is een uitzondering, want ik heb echt een verschrikkelijke hekel aan zwemmen.


Voordat ik me in het ondernemersavontuur heb gestort, heb ik jaren gewerkt in de kinderopvang op de klantenservice en kindplanning. Het gros van mijn ervaring komt heb ik daar opgedaan. Ik merkte dat er meer in zat. Toen ik een mooie springplank kreeg, heb ik mijn baan opgezegd en ben ik in het diepe gesprongen. Sinds februari 2022 ben ik dus ondernemer en gestart als VA nu zit ik heerlijk in deze visvijver. Waarom? Omdat ik het heerlijk vind om andere ondernemers te ontzorgen. Het is zo belangrijk dat je doet waar je plezier in hebt en energie van krijgt. Als ik daar bij kan helpen en jij daardoor meer kan doen van wat jij leuk vindt, dan is mijn missie meer dan geslaagd.


Als echte allrounder (een leuke verwijziging naar mijn schaatscarrière) ben ik op allerlei vlakken inzetbaar. Je kunt bij mij terecht voor een kort klusje, projecten of vaste afname. Ik ben vooral gericht op het aanbrengen van structuur in de breedste zin van het woord. Ontplofte mailbox opruimen en/of bijhouden, jou helpen met je afspraken beheren, een planning maken, werkprocessen in kaart brengen en/of optimaliseren, you name it. Maar ook voor andere klussen sta ik open.


Een kennismaking vooraf vind ik echt een must. De juiste klik vind ik superbelangrijk voor een toffe samenwerking. We moeten er allebei blij van worden toch? Mocht je meer over mij willen weten: vragen staat vrij. Ik maak heel graag kennis met je en sta te popelen om aan de slag te gaan met een nieuwe BEDRIJFSNAAMVERWIJZING


VA 2: 

Hoi, ik ben NAAM, extra hoofd voor eigenzinnige ondernemers.


Mijn ideale samenwerking is met een klant die zonder filter al de plannen in haar hoofd leegkletst in een voicebericht van 5 minuten, waarna ik er een praktisch plan van maak. Daarna verdelen we wie welke taak oppakt. Geef al het uitzoekwerk, de tijdsplanning en de klantenservice sowieso maar aan mij. De rest komen we wel uit. En uiteraard hou ik jouw to do lijst ook in de gaten.


Dit kan voor korte projecten, maar het liefst werk ik voor langere tijd met iemand samen, zodat we echt helemaal op elkaar ingespeeld raken.


En als je dan ook nog lekker eigenzinnig bent, dingen anders dan anders doet, en met jouw onderneming de wereld een stukje fijner maakt, dan kan ik niet wachten om samen aan de slag te gaan!


VA 3: 

Alles is content… Geloof je dat? Dat is echt zo, als je het maar ziet!

Mijn naam is NAAM, het creatieve brein achter BEDRIJFSNAAM. Dogmom in de dop, mijn Franse Bulldog Lana is echt mijn schaduw.


Mijn passie is het creëren van boeiende content voor jou.


Jij -> een enthousiaste ondernemer. Tikje hysterisch mag 🙂


Mijn creatieve brein is altijd in beweging en staat altijd aan. Creëren is wat ik het liefste doe. Nieuwe dingen bedenken. LOVE IT!


Het maken van een goede contentstrategie, noem ik ook wel ‘de content-puzzel’, lijkt voor mij een soort tweede natuur. Ik word daar toch een partij blij van.


Gotta love Trello! Ik ga HEUL goed op structuur, alles goed organiseren en efficiëntie.


Ja, ik zeg ‘heul’ want ik woon in het mooie Noord-Brabant (kei gezellig), en dat hoor je ook (sorry, not sorry)!


Met ruim 8 jaar ervaring in de e-commerce en met social media heb ik de stap gemaakt om andere ondernemers te gaan helpen met hun social media struggles. Na al die jaren ervaring weet ik hoeveel tijd erin kan gaan zitten als je het niet goed aanpakt. Als ondernemer heb je al genoeg zorgen aan je hoofd.


Je leest nu mijn profiel omdat je een vastlopert hebt met je socials. Je komt er gewoon niet uit en weet niet wat te plaatsen. Of misschien ben je juist op zoek naar meer vrijheid, meer tijd.


Hoe fijn is het idee dat ik jouw socials voor je uit handen neem? Zodat jij tijd over houdt om te doen wat je wél leuk vindt en waar je wel goed in bent.


Wat zou jij doen met een paar uur extra in de week? Hoe blij word je van die extra headspace?


Ik zou het wel weten! Laat mij je helpen. Geef the whole shebang uit handen. Of vlieg me in voor een oppepper en wat peper in die …. socials van je.


VA 4: 
Ja, net als iedere andere VA zorg ik ervoor dat de chaos in je hoofd omgezet wordt naar rust en overzicht. Gooi al je taken over de schutting en ik zorg dat het geregeld wordt—met een flinke dosis pit.


Maar waarom moet je nou net mij hebben? Simpel: er is maar één NAAM, en met NAAM kan het wél.


Je zoekt mij als je behoefte hebt aan iemand die niet alleen je taken uitvoert, maar ook met je meedenkt, nét dat stapje extra zet en het ook nog gezellig maakt.


Geen standaard VA, maar een partner die met hart en ziel voor jouw bedrijf gaat.


Oh, en als je niet van een flinke portie (soms flauwe) humor, eerlijkheid en een open blik houdt? Dan ben ik waarschijnlijk niet jouw type!

Niets is onmogelijk, samen komen we er! Want met Mel kan het wél.


Buiten het overnemen van taken, ben ik ook een sparringpartner om de dromen voor jouw bedrijf uit te laten komen! Praktisch, concreet en snel resultaat.


Ik kan je o.a. helpen met:


– Het opschonen en bijhouden van jouw mailbox


– Het opmaken en versturen van facturen en offertes


– Jouw boekhouding bijhouden (geen aangifte inkomstenbelasting)


– Social media posts inplannen


– Alle andere taken die je over de schutting wil gooien, ik zal eerlijk zeggen of het onder mijn expertise valt, beloofd!



VA 5:

Ik ben NAAM. Marketing VA gespecialiseerd in webshops. Kom je echt niet toe aan je marketing of het uitwerken van je creatieve ideeën of kun je gewoon echt wel wat hulp gebruiken omdat je het te druk hebt met je webshop? Met mijn passie voor online marketing en techniek ondersteun ik je zodat je webshop verder kan groeien!


Door samen met mij gefocust aan je bedrijf te werken, wordt je marketing actiever opgepakt, worden to do’s afgestreept en worden stappen gezet die anders vooruitgeschoven worden. Met als resultaat dat je omzet sneller groeit!


Ik help je o.a. met: conversieoptimalisatie |  E-mailmarketing | Webshop aanpassingen | SEO + Google Analytics


Systemen waar ik ervaring mee heb: Woocommerce, WordPress, Prestashop, Shopify, CCV Shop, Lightspeed, Jouwweb, Systeme.io, Phoenix, Plug&Pay, Huddle, Mailerlite, Mailblue, LaPosta, Zoom, Canva, Trello, Notion.


Kun jij ondersteuning gebruiken met je webshop? Hengel me uit de visvijver 😉

Jouw tekst is het eerste wat mensen zien

Verschillende mensen, verschillende wensen. Wees gewoon jezelf, en durf je daarin te laten zien en jezelf als grootste reclamebord te gebruiken. Die eerste keer is het engst, daarna wil je alleen maar meer 😀

Verder: niets zo leuk als een succesverhaal. Deel je het even met me als je uit de VA Visvijver gehengeld wordt?

Nou. Giddy up go, en maak er wat moois van. Ik ben benieuwd!

Nieuwste

Productief zijn zonder in een planner te wonen

Laten we eerlijk zijn: Sommige mensen lijken geboren met een ingebouwde to-do list. Alles is kleurgecodeerd, gepland, gebundeld en afgevinkt.En dan heb je ons. De mensen die beginnen met een nieuwsbrief en eindigen met een nieuwe website.Zonder dat die nieuwsbrief...

Hoe je een rode vlag-klant spot vóór je ‘m in je inbox hebt

Weet je wat het is? Sommige klanten ruiken naar gedoe voordat je ook maar één Zoom-gesprek met ze gehad hebt. Je voelt het. Iets klopt er niet. Maar hé, geld is geld, toch? WRONG.Gedoe-klanten kosten je méér dan ze je ooit kunnen betalen. En ik ga je vandaag haarfijn...

Grenzen stellen zonder schuldgevoel (ja, ook jij mag NEE zeggen)

Weet je wat gek is? Dat we als zelfstandigen soms banger zijn om “nee” te zeggen tegen een klant dan om onze belastingaangifte verkeerd in te vullen. (En DAAR krijg je tenminste maar één blauwe envelop van.) Toch is grenzen stellen één van de meest belangrijke skills...

Hulp nodig?

Heb je een vraag waar ik bij kan helpen?
Neem dan contact op via vuur@wietekevandiggele.nl