Kennisbank

Zo wijs je een potentiële klant af

Hoe wijs je een potentiële klant af? (Zonder gedoe, zonder schuldgevoel, en zonder slap geouwehoer)

Laten we eerlijk zijn: het idee dat je elke potentiële klant maar moet binnenhalen is dikke onzin. Als VA (of ondernemer in het algemeen) heb je simpelweg niet de tijd, ruimte of zin om met iedereen te werken. Zou je ook niet moeten willen. Want sommige klanten… daar wil je gewoon héél hard voor wegrennen.

Je weet precies wat ik bedoel.

Vijf situaties waarbij je denkt: RED MIJ, IEMAND!

1. De micro-manager
Ze stuurt je vier keer per dag een voicebericht van 7 minuten. Met uitleg over wat ze gister bedoelde. Je hebt haar werk uit handen genomen, maar zij heeft jouw werk alweer teruggejat. Exit.

2. De ‘ik wil alles gisteren’ klant
Spoedklus na spoedklus, maar betaalt wel netjes op de 28e van de maand ná de maand waarin je werkte. Ze denken dat jij AI met een hartslag bent. Nope.

3. De zwever zonder richting
“Ik voel dat er iets mag ontstaan, misschien iets met een cirkel of een tribe?” Geen probleem als je dat leuk vindt, maar als jij structuurjunkie bent, raak je hier je kluts van kwijt.

4. De undercover cheap-ass
Je prijs is prima. Zegt-ie. En dan: “Zou je dit dan ook even kunnen doen? En dit? En dat?” Voor je het weet doe je een fulltime project voor 500 euro.

5. De jurist-op-sokken
Ze hebben je samenwerkingsovereenkomst aangepast… tot het een contract van 9 kantjes werd waarin jij eigenlijk niets meer mag behalve koffie halen. En zelfs dat onder toezicht. Hell no.

Maar ja, hoe wijs je zo iemand dan af?

Want je wil niet bot zijn. Maar ook niet liegen. En zeker niet jezelf in een samenwerking from hell drukken.

Hier zijn acht manieren hoe je dit WEL doet — eerlijk, vriendelijk én krachtig:

1. Recht door zee, met een vleugje begrip

“Hey [Naam], thanks voor je interesse en het gesprek! Na goed nadenken voel ik dat dit project niet helemaal bij mij past, en dat jij beter af bent met iemand die precies dat kan leveren wat jij zoekt. Ik gun je echt het beste, dus ik wens je veel succes met je zoektocht!”

2. De no-nonsense, korte knaller

“[Naam], ik heb er even over nagedacht en dit gaat ‘m voor mij niet worden. Ik wil alleen werken met klanten waarbij het van beide kanten écht klikt. Succes verder!”

3. De deur open laten voor later

“Hi [Naam], op dit moment denk ik dat mijn aanpak niet helemaal aansluit bij wat je zoekt. Misschien is het later wél een match, dus laten we vooral contact houden. Succes met je project!”

4. De ‘ik zit vol, maar denk met je mee’-variant

“Thanks voor je aanvraag! Ik zit op dit moment helemaal volgeboekt en kan je er niet bij nemen. Maar ik denk graag even met je mee wie in mijn netwerk misschien wel ruimte heeft. Laat je me weten of je dat fijn vindt?”

5. De ‘ik kies bewust voor andere focus’ aanpak

“Ik heb besloten om mijn focus voorlopig te verleggen naar andere projecten die dichter liggen bij mijn expertise en energie. Daarom start ik deze samenwerking niet op, maar ik waardeer je vertrouwen enorm.”

6. De ‘ik voel hem niet’ op een nette manier

“Na ons gesprek heb ik even gevoeld of dit echt een JA voor mij is — en dat blijkt het niet te zijn. Dat zegt niets over jou, maar alles over dat ik alleen maar werk met volle ja’s. Succes in je zoektocht!”

7. De ‘ik ben geen match, maar gun je wel iemand anders’ optie

“Wat jij zoekt ligt nét buiten mijn expertise, dus ik denk niet dat ik de beste persoon ben voor dit project. Maar ik wil je wél helpen aan iemand die daar beter bij past. Mag ik je een paar suggesties doen?”

8. De ‘ik blijf trouw aan mezelf’ boodschap

“Ik heb geleerd om keuzes te maken die goed voelen voor mij, en dit is er geen van. Geen hard feelings — ik hoop dat je iemand vindt die écht bij je past!”

Waarom afwijzen juist professioneel is

Kijk. Je hoeft niet altijd ja te zeggen om professioneel over te komen. Integendeel. De beste ondernemers weten wanneer iets géén match is. Ze beschermen hun energie, hun agenda én de kwaliteit van hun werk.

En als je dat goed en oprecht communiceert? Dan dwing je niet alleen respect af, je maakt ook ruimte voor klanten die WEL bij je passen.

Dus: geen schuldgevoel. Geen vage smoesjes. Gewoon eerlijk. Duidelijk. En door.

Want je bedrijf is geen opvangcentrum. Het is je speeltuin.

En daar laat je alleen mensen toe die de regels snappen, en niet met modder gaan gooien. 😉

 

Nieuwste

Uurtje factuurtje geeft mij juist vrijheid, en wel hierom

Er is een soort online hetze gaande tegen uurtje factuurtje.Blijkbaar is het ouderwets, dom, en vooral iets voor mensen die niet 'strategisch genoeg' bezig zijn. Want iedereen wil tegenwoordig werken op resultaat, vaste prijzen, of – nog mooier – helemaal niet zoveel...

Wat Human Design voor mijn bedrijf betekend heeft

Wat is Human Design en waarom veranderde het mijn hele manier van werken (en leven)? Ik zal meteen eerlijk met je zijn: ik ben niet van de heule zweverige toestanden. Geen edelstenen in m’n BH. Geen vollemaanrituelen. Ik geloof wel dat er meer is dan alleen dit, maar...

Waarom je als VA discreet moet zijn

Waarom jij als VA 100% discreet bent (en moet zijn) Laten we het beestje maar meteen bij de naam noemen: als Virtual Assistant ben jij de rechterhand van een ondernemer. En dat betekent niet alleen dat je toegang hebt tot hun agenda, hun wachtwoorden, hun klanten én...

Hulp nodig?

Heb je een vraag waar ik bij kan helpen?
Neem dan contact op via vuur@wietekevandiggele.nl